Ir. Marike Jacobs

Ir. Marike Jacobs


Marike is afgestudeerd aan Wageningen Universiteit voor de masteropleiding Animal Nutrition en gespecialiseerd in paardenvoeding. Tijdens haar jeugd raakte zij door ervaringen met paarden met diverse gezondheidsproblemen steeds meer geïnteresseerd in voeding. Na haar hbo-opleiding aan HAS Den Bosch besloot zij zich verder in dier- en paardenvoeding te specialiseren. Regelmatig verschijnt op VoerVergelijk een column van haar hand.

Groente en fruit ook gezond voor paarden?



Iedereen geeft zijn of haar paard wel eens een appel. Deze worden met smaak gegeten; paarden zijn er dol op. Ander fruit en ook groenten worden soms gebruikt als beloning of afwisseling in het rantsoen: peren, sinaasappels, wortels, bananen, noem maar op. Groenten en fruit bevatten net als voor mensen belangrijke vitaminen en mineralen, maar voorzichtigheid is geboden: vooral fruit bevat veel suiker.

Zowel fruit als groenten zijn rijk aan allerlei vitaminen en mineralen. Bananen zijn bijvoorbeeld rijk aan kalium, één van de belangrijkste mineralen voor een paard. Kalium is essentieel voor het behouden van de waterbalans in de cellen en voor het samentrekken en ontspannen van de spieren.
Vooral citrusvruchten bevatten verder veel vitamine C (ascorbinezuur). Paarden maken zelf voldoende vitamine C aan en hebben dus in principe geen extra vitamine C nodig. Vitamine A is eveneens goed vertegenwoordigd in fruit, net als één van de voorloperstoffen van vitamine A: bèta-caroteen. Uit deze stof kan een paard vitamine A maken, wat belangrijk is voor o.a. de vruchtbaarheid en het immuunsysteem. Wortels bevatten eveneens veel bèta-caroteen.

Vooral fruit is rijk aan suiker, voornamelijk fructose. Deze suiker wordt zeer snel opgenomen in het bloed en veroorzaakt een relatief grote stijging van de bloedsuikerspiegel. Een teveel aan suikers kan gemakkelijk (gas-)koliek en hoefbevangenheid veroorzaken. Bovendien wordt een deel van de suikers al in de maag verwerkt, wat de pH doet dalen en de kans op maagzweren vergroot. Geef liever geen fruit aan paarden die al lijden aan maagzweren, hoefbevangenheid of insulineresistentie; deze paarden zijn beter af met bijvoorbeeld een (1!) wortel.

De vorm en afmetingen van het te voeren fruit/groente is belangrijk om de kans op slokdarmverstopping te verkleinen. Schijfjes wortel, appel, etc. kunnen door onvoldoende kauwen in zijn geheel in de slokdarm terechtkomen en deze afsluiten. Het is daarom beter om fruit/groenten in zijn geheel te voeren. Snijden is onnodig, een paard hecht weinig waarde aan de vorm van zijn voer, kan prima kauwen en niet snijden voorkomt slokdarmverstopping, die voor zowel paard als eigenaar erg akelig is.

Fruit en groenten zijn door het hoge vochtgehalte erg vatbaar voor schimmel. Vermijd dit zoveel mogelijk door verse producten te gebruiken en fruit en groenten droog en koel op te slaan. Voer geen beschimmeld of verrot fruit/groente; dit kan leiden tot koliek en (soms fatale) vergiftigingen. Op beschimmelde producten kunnen ook mycotoxinen voorkomen, die zowel acute gezondheidsproblemen als problemen op de lange termijn kunnen veroorzaken. Voorkom dat opgeslagen fruit/groenten bevriezen; hierdoor verrotten ze extra snel.

Hoewel losse beloningen in mijn ogen onnodig zijn en alleen maar leiden tot schooigedrag, vinden veel mensen het prettig om hun paard af en toe een tussendoortje of beloning aan te bieden. Fruit en groenten zijn dan altijd nog een betere keuze dan bijvoorbeeld een suikerklontje. Het blijft echter altijd een aanvulling op het rantsoen, welke in de basis goed moet zijn, met voldoende ruwvoer.

Lees meer:
Wortels bijvoeren
Bevroren wortelen voeren




meer columns | Naar de home pagina




Reacties (4)



nicole
01-08-2011 18:27

heeskelazoe
09-09-2015 08:30

scholten
27-11-2016 22:03

Marike Jacobs
07-12-2016 14:43





Naam
E-mail
Update Houdt mij op de hoogte

Reactie